Om fremtidssatsingen vår

Anita Krohn Traaseth er administrerende direktør i Innovasjon Norge. På den siste dagen i mai 2016 holdt hun sin «Innovasjonstale». Budskapet var at norsk næringsliv – for å sikre fremtiden – bør satse innen seks områder:

  • Bioøkonomi
  • Ren energi
  • Havrommet
  • Helse
  • Kreative næringer og reiseliv
  • Smarte byer

Nå er det ikke gitt at statsansatte byråkrater vet best hvor skoen trykker eller hvordan fremtiden blir. Men det er prisverdig av Anita Krohn Traaseth at hun tar utfordringene knyttet til omstilling på alvor.

Det er heller ingen tvil om at det er stor enighet om at Norge bør satse innen områder der vi har klare konkurransefortrinn.Ren energi og havrommet er definitivt slike områder.

Underveis i prosessen med å utforme «Innovasjonstalen» er det kommet mange innspill, fortalte hun: – Vi har fått innspill fra alt fra Stavanger Symfoniorkester til Sametinget, Statkraft – alt som kryper og går av norsk næringsliv, sa Traaseth i går.

Jeg er egentlig mest nysgjerrig på begrepet «kreative næringer». Hva betyr det? Er det nytale for ting som er helt i startgropen og foreløpig ikke kaster noe av seg? Eller er vi kommet dit at Anita Krohn Traaseth ser den rotfestede og imponerende kreativiteten i norsk industri?

Det bør hun, for industrien er vår mest kreative samfunnssektor. Ikke nødvendigvis fordi jeg sier det. Men blant annet fordi Produktivitetskommisjonen mener det.

Denne regjeringsnedsatte kommisjonen kom tidligere i år med noen konklusjoner (flere er i pipeline). Da sa de blant annet at den eneste sektor i Norge som virkelig har tatt den nødvendige omstillingen på alvor, er konkurranseutsatt eksportindustri. Innen alle andre sektorer, henger Norge etter.

Hvorfor er eksportindustrien så innovativ, så dyktig, så omstillingspreget? Fordi den MÅ være det. Du vinner ikke oppdrag, du sikrer ikke beskjeftigelsen, ved å komme på (en god) annenplass i anbudskonkurransen. Det kåres BARE vinnere i industrien.

Derfor automatiseres det. Derfor digitaliseres det. Derfor forskes det. Over en lav sko. Og helt uten at det politiske Norge gir noen som helst form for marsjordre. I selskapene som overlever og blir vinnere internasjonalt, er det konkurransedyktigheten som avgjør.

Konkurransedyktig er du i industrien kun dersom kostnadene begrenses. Teknologi og innovasjon blir virkemidler for å sikre at kostnadene ikke løper løpsk. I samme retning virker ansvarlige lønnsoppgjør. Og et godt samarbeid mellom arbeidslivets parter og det politiske Norge.

Innovasjon Norge er en viktig del av virkemiddelapparatet. Viktigere for mindre og nye virksomheter enn for gigantene i norsk industri. Men fortolket i riktig retning og i tråd med tidsånden, ga Anita Krohn Traaseth i går en god impuls også til industrien.

Det er nemlig kun med industriens hjelp at hennes seks satsingsområder kan bli de verdiskapings»motorene» som hun etterlyser. Den gode nyheten? Industrien er allerede i gang; innenfor bioøkonomi, ren energi, havrommet, helse, kreative næringer og reiseliv og smarte byer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s